Czy internetowe pożyczki społeczne (ang. social lending) zagrożą tradycyjnym usługom kredytowym, świadczonym przez banki, które pośredniczą pomiędzy inwestującymi a potrzebującymi pożyczki? Accenture we współpracy z Gemius publikuje raport na temat stosunku internautów do nowego zjawiska na polskim rynku finansowym.
Od niedawna działają w Polsce
trzy serwisy pozwalające internautom inwestować i pożyczać pieniądze bez
pośrednictwa banków. W ankiecie przeprowadzonej przez Accenture i Gemius, 27
proc. respondentów zadeklarowało, że słyszało o internetowych pożyczkach
społecznych.
Wśród osób, które słyszały o
koncepcji social lending, aż jedna czwarta rozważałaby skorzystanie z
tej możliwości, gdyby miała potrzebę wzięcia pożyczki – więcej niż w przypadku
dostawców szybkich kredytów gotówkowych i SKOK-ów (odpowiednio 12 proc. i 15
proc.). Natomiast 8.5 proc. w tej grupie rozważałoby inwestowanie w
pożyczki społeczne.
Atrakcyjne oprocentowanie i większa szansa na otrzymanie pożyczki
najbardziej, według wyników badania, przyciągają uwagę internautów. Korzystne
porównania z istniejącą ofertą zdążyły już zaniepokoić niektórych
pożyczkodawców instytucjonalnych, od dawna obecnych na rynku.
Wyzwaniem dla serwisów będzie
jednak kontrola ryzyka internetowych pożyczkobiorców. Osoby
zainteresowane wzięciem pożyczki częściej miały bowiem problemy z regulowaniem
zobowiązań. W szczególności dwukrotnie większy jest odsetek osób, których
zobowiązania były przedawnione o ponad 90 dni.
Dlaczego uczestnicy rynku
pożyczek społecznych chcą inwestować? Wyniki badania pokazują, że główne powody
inwestowania są raczej pragmatyczne, czyli na przykład warunki finansowe,
korzystniejsze od tych, oferowanych przez tradycyjne instytucje finansowe.
Wśród zainteresowanych inwestowaniem relatywnie wysoki udział mają także
przesłanki emocjonalne i altruistyczne, takie jak możliwość pomocy innym
ludziom.
Jak wynika z badania,
potencjalni inwestorzy oczekują od serwisów typu social lending przede
wszystkim ochrony przed wyłudzeniami, łatwej kontroli udzielonych kredytów i
sprawnego mechanizmu windykacji. Pożyczkobiorcy spodziewają się zaś szybkiego
dostarczenia pieniędzy, atrakcyjnego oprocentowania i wygodnej spłaty pożyczki,
mniej natomiast troszczą się o swą anonimowość.
Zarówno potencjalni
inwestorzy, jak i pożyczkobiorcy, często odwiedzają serwis aukcyjny Allegro.pl.
Drugi w kolejności jest portal nasza-klasa.pl, w tym jednak przypadku
stosunkowo mały odsetek użytkowników portalu zainteresowany jest wzięciem
pożyczki społecznej.
Raport dostępny jest pod adresami:
Wersja polska: http://pliki.gemius.pl/Raporty/2008/2008_Social_lending_in_Poland_2008_PL
Wersja angielska: http://pliki.gemius.pl/Raporty/2008/2008_Social_lending_in_Poland_2008_EN
Badanie zostało przeprowadzone
pod koniec kwietnia 2008 roku na próbie prawie 1200 internautów.
Accenture to wiodąca globalna firma świadcząca usługi z
zakresu konsultingu, nowoczesnych technologii oraz outsourcingu. Łącząc
wieloletnie doświadczenie, doskonałą znajomość wszystkich branż i funkcji
biznesowych oraz wiedzę wyniesioną z globalnego badania przeprowadzonego wśród
firm, które są niekwestionowanymi liderami rynkowymi, Accenture współpracuje ze
swoimi Klientami, aby pomóc im w przekształceniu się w wysoce efektywne
organizacje. W 49 krajach na całym świecie, dla Accenture pracuje ponad 178,000
specjalistów, a w roku finansowym 2007 przychody firmy sięgnęły 19.70 miliarda
dolarów.