Accenture i Gemius publikują raport z badania na temat internetowych pożyczek społecznych

Strona www: www.gemius.pl

Czy internetowe pożyczki społeczne (ang. social lending) zagrożą tradycyjnym usługom kredytowym, świadczonym przez banki, które pośredniczą pomiędzy inwestującymi a potrzebującymi pożyczki? Accenture we współpracy z Gemius publikuje raport na temat stosunku internautów do nowego zjawiska na polskim rynku finansowym.

Od niedawna działają w Polsce trzy serwisy pozwalające internautom inwestować i pożyczać pieniądze bez pośrednictwa banków. W ankiecie przeprowadzonej przez Accenture i Gemius, 27 proc. respondentów zadeklarowało, że słyszało o internetowych pożyczkach społecznych.

 

Wśród osób, które słyszały o koncepcji social lending, aż jedna czwarta rozważałaby skorzystanie z tej możliwości, gdyby miała potrzebę wzięcia pożyczki – więcej niż w przypadku dostawców szybkich kredytów gotówkowych i SKOK-ów (odpowiednio 12 proc. i 15 proc.). Natomiast 8.5 proc. w tej grupie rozważałoby inwestowanie w pożyczki społeczne.

 

Atrakcyjne oprocentowanie i większa szansa na otrzymanie pożyczki najbardziej, według wyników badania, przyciągają uwagę internautów. Korzystne porównania z istniejącą ofertą zdążyły już zaniepokoić niektórych pożyczkodawców instytucjonalnych, od dawna obecnych na rynku.

 

Wyzwaniem dla serwisów będzie jednak kontrola ryzyka internetowych pożyczkobiorców. Osoby zainteresowane wzięciem pożyczki częściej miały bowiem problemy z regulowaniem zobowiązań. W szczególności dwukrotnie większy jest odsetek osób, których zobowiązania były przedawnione o ponad 90 dni.

 

Dlaczego uczestnicy rynku pożyczek społecznych chcą inwestować? Wyniki badania pokazują, że główne powody inwestowania są raczej pragmatyczne, czyli na przykład warunki finansowe, korzystniejsze od tych, oferowanych przez tradycyjne instytucje finansowe. Wśród zainteresowanych inwestowaniem relatywnie wysoki udział mają także przesłanki emocjonalne i altruistyczne, takie jak możliwość pomocy innym ludziom.

 

Jak wynika z badania, potencjalni inwestorzy oczekują od serwisów typu social lending przede wszystkim ochrony przed wyłudzeniami, łatwej kontroli udzielonych kredytów i sprawnego mechanizmu windykacji. Pożyczkobiorcy spodziewają się zaś szybkiego dostarczenia pieniędzy, atrakcyjnego oprocentowania i wygodnej spłaty pożyczki, mniej natomiast troszczą się o swą anonimowość.

 

Zarówno potencjalni inwestorzy, jak i pożyczkobiorcy, często odwiedzają serwis aukcyjny Allegro.pl. Drugi w kolejności jest portal nasza-klasa.pl, w tym jednak przypadku stosunkowo mały odsetek użytkowników portalu zainteresowany jest wzięciem pożyczki społecznej.

 

Raport dostępny jest pod adresami:

 

Wersja polska: http://pliki.gemius.pl/Raporty/2008/2008_Social_lending_in_Poland_2008_PL

Wersja angielska: http://pliki.gemius.pl/Raporty/2008/2008_Social_lending_in_Poland_2008_EN

 

Badanie zostało przeprowadzone pod koniec kwietnia 2008 roku na próbie prawie 1200 internautów.

 

Accenture to wiodąca globalna firma świadcząca usługi z zakresu konsultingu, nowoczesnych technologii oraz outsourcingu. Łącząc wieloletnie doświadczenie, doskonałą znajomość wszystkich branż i funkcji biznesowych oraz wiedzę wyniesioną z globalnego badania przeprowadzonego wśród firm, które są niekwestionowanymi liderami rynkowymi, Accenture współpracuje ze swoimi Klientami, aby pomóc im w przekształceniu się w wysoce efektywne organizacje. W 49 krajach na całym świecie, dla Accenture pracuje ponad 178,000 specjalistów, a w roku finansowym 2007 przychody firmy sięgnęły 19.70 miliarda dolarów.

www.accenture.pl

 

 

Gemius SA – firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m.in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych – Megapanel PBI/Gemius.

ostatnia zmiana: 2011-11-05
Komentarze
Polityka Prywatności